Situatie
Persoana care acorda prim ajutor ofera asistenta intr-un loc in care un serviciu de urgenta poate prelua sustinerea victimei.
Definitie
Este o actiune prin care se comunica serviciului de urgenta ca s-a produs o situatie de urgenta si se solicita suport pentru preluarea ingrijirii victimei.
Riscuri
Daca nu se informeaza un serviciu de urgenta, se poate compromite in mod serios posibilitatea asistarii cu succes si/sau ingrijirii complete a victimei.
Principiile actiunii
1. Alertarea unui serviciu de urgenta ar trebui facuta cat de devreme posibil, prin cele mai potrivite mijloace aflate la dispozitie.
2. Alerta data ar trebui sa transmita cat mai multe informatii relevante posibil cu privire la situatia de urgenta, pentru a permite luarea celei mai corespunzatoare decizii in stabilirea tipului de servicii de urgenta necesare.
Nota: Alerta poate fi singura actiune executata de catre un trecator sau o persoana care acorda prim ajutor, demonstrand disponibilitatea acesteia de a asista.
Principiile tehnicilor
Pasul 1
Colectati informatiile relevante.
Aspectele cheie ale pasului 1
• Determinati pozitia exacta a locului in care s-a produs accidentul si caile de acces la acesta.
• Identificati, daca este posibil, circumstantele in care s-a produs incidentul (de ex. un accident rutier) si prezenta eventualelor pericole (de ex. un incendiu).
• Colectati informatii despre starea victimei [vezi recomandarile referitoare la acest subiect].
Justificarea pasului 1
• Calitatea informatiilor despre situatia de urgenta si despre starea victimei sunt un factor cheie pentru determinarea si mobilizarea celui mai potrivit serviciu de urgenta pentru asigurarea ingrijirii victimei (incluzand activitatile de salvare).
Nota 1: Aceste recomandari nu se refera la situatii cu mai multe victime. Acesta este motivul pentru care informatii ca "numarul de victime si o scurta apreciere a fiecareia" nu sunt indicate aici pentru alertare.
Nota 2: O alertare poate fi facuta in doi timpi: (a) in primul apel se prezinta problemele majore (de ex. o victima blocata in vehicul) si starea victimei, focalizandu-se pe amenintarile imediate asupra vietii, (b) in cel de-al doilea se ofera informatii mai detaliate despre starea victimei.
Pasul 2
Alertati dispeceratul sau serviciul de urgenta.
Aspectele cheie ale pasului 2
• Alegeti dintre mijloacele aflate la dispozitie unul care sa garanteze transmiterea rapida si de calitate a informatiei colectate.
• Daca este posibil folositi un mijloc care permite dialogul cu dispeceratul sau serviciul de urgenta.
• Mesajul de alertare ar trebui sa contina:
• cel putin informatiile colectate (de ex. locul, indicatii privind accesul la locul accidentului, informatii legate de pericole),
• daca au fost luate masuri de salvare a vieti, care sunt acelea,
• solicitarea unor sugestii de ingrijire.
Justificarea pasului 2
• Cele mai bune mijloace de transmitere a unei alertari sunt cele de telecomunicatii, fie un radioemitator, fie un telefon. Un astfel de dispozitiv permite stabilirea unui dialog. Dialogul ofera persoanei care acorda prim ajutor indrumarea necesara pentru a-si completa sau inceta interventia.
• Cand astfel de echipamente de telecomunicatii nu exista sau nu functioneaza, un trecator poate fi trimis la cea mai apropiata statie radio, post telefonic sau serviciu de ingrijire a sanatatii, cu instructiuni de a reveni la locul accidentului cu raspunsul, cum ar fi timpul estimat de sosire al serviciilor de urgenta si instructiuni privind masurile de ingrijire ce trebuie luate.
Pasul 3
(cand exista un telefon disponibil in apropierea locului accidentului) Ramaneti in contact cu serviciile de urgenta.
Aspectele cheie ale pasului 3
• Indicati numarul de telefon de la care sunati.
• Daca este cazul, oferiti indicatii privind modalitatea de a ajunge la locul accidentului sau informatii legate de pericolele existente.
• Ţineti linia deschisa pana cand cel care receptioneaza apelul va cere sa inchideti.
• Receptionati orice instructiune.
Justificarea pasului 3
• Informatiile furnizate de catre dispecerat pot contine orice sfat catre persoana care acorda prim ajutor, referitor la asistarea victimei pana la sosirea serviciului de urgenta sau transportul victimei la un centru de ingrijire. Mai mult decat atat, dispeceratul poate indruma persoana care acorda prim ajutor pentru a preveni efectuarea unei interventii nepotrivite sau poate recomanda incetarea eforturilor unde continuarea ar putea:
• Sa mareasca inutil riscul pentru persoana care acorda prim ajutor, sau
• Sa fie zadarnica data fiind starea victimei si contextul serviciilor de urgenta disponibile, sau
• Sa nu fie necesare deoarece victima nu mai necesita nici o alta asistenta, recuperand complet o stare de sanatate satisfacatoare.
• Acest contact poate fi util pentru a indruma serviciul de urgenta/transport care vine la locul accidentului.
Nota: Trecatorul poate fi folosit in limita posibilitatii (de ex. o distanta mica intre locul accidentului si punctul de contact) pentru legatura cu dispeceratul sau serviciul de urgenta.
Nota: Daca este necesar si/sau posibil, dispeceratul sau serviciul de urgenta ar trebui sa fie apelat din nou pentru a oferi informatii actualizate despre situatie si/sau starea victimei.
Persoana care acorda prim ajutor ofera asistenta intr-un loc in care un serviciu de urgenta poate prelua sustinerea victimei.
Definitie
Este o actiune prin care se comunica serviciului de urgenta ca s-a produs o situatie de urgenta si se solicita suport pentru preluarea ingrijirii victimei.
Riscuri
Daca nu se informeaza un serviciu de urgenta, se poate compromite in mod serios posibilitatea asistarii cu succes si/sau ingrijirii complete a victimei.
Principiile actiunii
1. Alertarea unui serviciu de urgenta ar trebui facuta cat de devreme posibil, prin cele mai potrivite mijloace aflate la dispozitie.
2. Alerta data ar trebui sa transmita cat mai multe informatii relevante posibil cu privire la situatia de urgenta, pentru a permite luarea celei mai corespunzatoare decizii in stabilirea tipului de servicii de urgenta necesare.
Nota: Alerta poate fi singura actiune executata de catre un trecator sau o persoana care acorda prim ajutor, demonstrand disponibilitatea acesteia de a asista.
Principiile tehnicilor
Pasul 1
Colectati informatiile relevante.
Aspectele cheie ale pasului 1
• Determinati pozitia exacta a locului in care s-a produs accidentul si caile de acces la acesta.
• Identificati, daca este posibil, circumstantele in care s-a produs incidentul (de ex. un accident rutier) si prezenta eventualelor pericole (de ex. un incendiu).
• Colectati informatii despre starea victimei [vezi recomandarile referitoare la acest subiect].
Justificarea pasului 1
• Calitatea informatiilor despre situatia de urgenta si despre starea victimei sunt un factor cheie pentru determinarea si mobilizarea celui mai potrivit serviciu de urgenta pentru asigurarea ingrijirii victimei (incluzand activitatile de salvare).
Nota 1: Aceste recomandari nu se refera la situatii cu mai multe victime. Acesta este motivul pentru care informatii ca "numarul de victime si o scurta apreciere a fiecareia" nu sunt indicate aici pentru alertare.
Nota 2: O alertare poate fi facuta in doi timpi: (a) in primul apel se prezinta problemele majore (de ex. o victima blocata in vehicul) si starea victimei, focalizandu-se pe amenintarile imediate asupra vietii, (b) in cel de-al doilea se ofera informatii mai detaliate despre starea victimei.
Pasul 2
Alertati dispeceratul sau serviciul de urgenta.
Aspectele cheie ale pasului 2
• Alegeti dintre mijloacele aflate la dispozitie unul care sa garanteze transmiterea rapida si de calitate a informatiei colectate.
• Daca este posibil folositi un mijloc care permite dialogul cu dispeceratul sau serviciul de urgenta.
• Mesajul de alertare ar trebui sa contina:
• cel putin informatiile colectate (de ex. locul, indicatii privind accesul la locul accidentului, informatii legate de pericole),
• daca au fost luate masuri de salvare a vieti, care sunt acelea,
• solicitarea unor sugestii de ingrijire.
Justificarea pasului 2
• Cele mai bune mijloace de transmitere a unei alertari sunt cele de telecomunicatii, fie un radioemitator, fie un telefon. Un astfel de dispozitiv permite stabilirea unui dialog. Dialogul ofera persoanei care acorda prim ajutor indrumarea necesara pentru a-si completa sau inceta interventia.
• Cand astfel de echipamente de telecomunicatii nu exista sau nu functioneaza, un trecator poate fi trimis la cea mai apropiata statie radio, post telefonic sau serviciu de ingrijire a sanatatii, cu instructiuni de a reveni la locul accidentului cu raspunsul, cum ar fi timpul estimat de sosire al serviciilor de urgenta si instructiuni privind masurile de ingrijire ce trebuie luate.
Pasul 3
(cand exista un telefon disponibil in apropierea locului accidentului) Ramaneti in contact cu serviciile de urgenta.
Aspectele cheie ale pasului 3
• Indicati numarul de telefon de la care sunati.
• Daca este cazul, oferiti indicatii privind modalitatea de a ajunge la locul accidentului sau informatii legate de pericolele existente.
• Ţineti linia deschisa pana cand cel care receptioneaza apelul va cere sa inchideti.
• Receptionati orice instructiune.
Justificarea pasului 3
• Informatiile furnizate de catre dispecerat pot contine orice sfat catre persoana care acorda prim ajutor, referitor la asistarea victimei pana la sosirea serviciului de urgenta sau transportul victimei la un centru de ingrijire. Mai mult decat atat, dispeceratul poate indruma persoana care acorda prim ajutor pentru a preveni efectuarea unei interventii nepotrivite sau poate recomanda incetarea eforturilor unde continuarea ar putea:
• Sa mareasca inutil riscul pentru persoana care acorda prim ajutor, sau
• Sa fie zadarnica data fiind starea victimei si contextul serviciilor de urgenta disponibile, sau
• Sa nu fie necesare deoarece victima nu mai necesita nici o alta asistenta, recuperand complet o stare de sanatate satisfacatoare.
• Acest contact poate fi util pentru a indruma serviciul de urgenta/transport care vine la locul accidentului.
Nota: Trecatorul poate fi folosit in limita posibilitatii (de ex. o distanta mica intre locul accidentului si punctul de contact) pentru legatura cu dispeceratul sau serviciul de urgenta.
Nota: Daca este necesar si/sau posibil, dispeceratul sau serviciul de urgenta ar trebui sa fie apelat din nou pentru a oferi informatii actualizate despre situatie si/sau starea victimei.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu